Яка відповідальність може настати у випадку неоновлення данних в ТЦК та СП.
Яка відповідальність може настати у випадку неоновлення данних в ТЦК та СП.

У вказаній статті наше адвокатське бюро «Auxilium» розповість, яка відповідальність може настати у випадку неоновлення данних в ТЦК та СП.
З 18 травня 2024 року набрав чинності «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560.
Статтею 22 вищевказаного Порядку визначено, що громадяни зобов’язані, зокрема, протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, зобов’язані уточнити свої облікові дані через центри надання адміністративних послуг або електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або знаходження.
У разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених частинами першою, третьою статті 22 цього Закону, та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки звертається до органів та підрозділів, що входять до системи поліції, щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Згідно частини третьої статті 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 000 до 25 500 грн) і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань – від двох тисяч до трьох тисяч п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 34 000 до 51 000 грн).
Отже, неоновлення військовозобов’язаною особою своїх персональних даних протягом 60 днів після вступу в дію відповідного Закону (тобто до 18 липня 2024 року) тягне за собою відповідальність у вигляді штрафу.
Після накладення штрафу, останній направляється до Державної виконавчої служби для примусового стягнення.
В свою чергу, після отримання Державною виконавчою службою постанови про стягнення коштів, державний виконавець відкриває виконавче провадження, що також не є безкоштовним для особи, з якої будуть стягуватись кошти.
Згідно частин першої, другої статті 27 Закону України «Про виконавче провадження» виконавчий збір – це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України. Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом.
Отже, після прийняття постанови про притягнення до адміністративної відповідальності та направлення її до виконавчої служби, фактична сума для сплати особою, яка не оновила військово-облікові дані збільшується на 10 відсотків та може становити від 19 000 до 57 000 грн.
Крім того, під час проведення виконавчого провадження, державний виконавець може накладати на боржника різні обмеження, зокрема, арешт банківських рахунків, встановлювати обмеження права керування транспортними засобами та інші заборони, передбачені чинним законодавством.
Проте, складання районним ТЦК та СП протоколу про адміністративне правопорушення не означає накладення відповідних штрафів одразу, відповідні протоколи можливо оскаржити в судовому порядку.
Судова практика щодо застосування статті 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та призначення є різноманітною.
Відповідно до позиції Верховного Суду, викладеної в постанові від 18.07.2020 року у справі №216/5226/16-а, притягнення особи до адміністративної відповідальності можливе лише за умови наявності юридичного складу адміністративного правопорушення, в тому числі, встановлення вини особи у його вчиненні, яка підтверджена належними та допустимими доказами.
На даний час, не поодинокими є випадки скасування судами постанов районних ТЦК та СП про неоновлення даних, з підстав недоведеності вини особи, яка притягається до адміністративної відповідальності а також через наявність відповідних даних у доступних для працівників ТЦК та СП реєстрах та наявність виклику військовозобов’язаного до ТЦК та СП для оновлення даних.
Прикладом може слугувати рішення Солом’янського районного суду м. Києва від 23.07.2024, в якому суд скасував штраф ТЦК, вказавши, що попередньо ТЦК мав довести до відома військовозобов`язаного виклик. Обов`язок військовозобов`язаного прибути до ТЦК має виконуватися виключно на підставі виклику, попередньо доведеного до відома військовозобов`язаного. Сама постанова ТЦК без обґрунтування її доказами не дає підстав для висновку про вчинення адміністративного правопорушення.
Крім того, у своєму рішенні від 13.06.2024 Ленінський райсуд Миколаєва розглянув справу №489/4119/24, в якій зазначив, що згідно Закону «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів» основним завданням Реєстру «Оберіг» є ідентифікація призовників, військовозобов`язаних, резервістів та забезпечення ведення військового обліку громадян України.
Відповідно до частини восьмої статті 5 цього Закону органами ведення Реєстру є зокрема ТЦК та СП. Згідно частини першої статті 6 Закону до Реєстру вносяться, обробляються та зберігаються персональні і службові дані призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
До персональних даних належать, зокрема: місце проживання та місце перебування; відомості про сімейний стан особи та членів її сім`ї; відомості про зайнятість (код ЄДРПОУ та місцезнаходження підприємства, установи, організації, місце роботи, посада, стаж роботи).
Таким чином, виходячи з вищевказаних норм Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів», інформацію, яку не оновив військовозобов’язаний, ТЦК та СП повинен отримати від уповноважених органів та з реєстрів, до яких має доступ в електронному вигляді.
З вищенаведених судових рішень вбачається, що штраф, накладений ТЦК та СП не означає безапеляційне притягнення військовозобов’язаного до адміністративної відповідальності та накладення штрафу, а може бути оскаржений до суду, який розглядає подані позовні заяви та не поодиноко приймає рішення на користь військовозобов’язаних.
Водночас, для звернення до суду необхідним є збирання доказів відсутності вини військовозобов’язанного у неоновленні даних, складання позовної заяви та участь в судових засіданнях у справі для доведення суду правильності викладеної у позовній заяві думки, з чим наше адвокатське бюро «Auxilium» здатне допомогти нашим Клієнтам.